Tudtad, hogy az időérzék a legnehezebben kifejlődő képesség egy kicsi gyerek életében? Nagyon csínján kell bánni az ígérgető szavakkal, mert a kis ovisok számára az idő egy fekete lyuk.
Mini csoportban
A mini csoportba beszoktatáson áteső apróságok sokat keseregnek anya után. Sok szülő hajlamos azzal megnyugtatni csemetéjét, hogy csak kiszaladok a postára és jövök, megebédeltek a többiekkel és jövök. A gyerekek ezeket a mondatokat időben nem tudják elhelyezni, hogy mit is jelentenek. Itt a leválás folyamata zajlik, ami komoly érzelmi megterhelés gyereknek, szülőnek egyaránt. Legjobb az óvó nénire bízni a megnyugtatás folyamatát.
Kis és középső csoportban
Kis és középső csoportban, amikor a gyerekek már stabil napirend szerint élik közösségi életüket, tudják, mikor mi következik, a rövidtávú időérzéket lehet fejleszteni. Aznapra vonatkozólag lehet ígéreteket tenni, hogy mikor megyünk értük, vagy mikor megyünk a nagyihoz, vásárolni stb. Ha ebédeltél, és aludtál egyet, majd meguzsonnáztál, akkor anya/apa várni fog téged a folyosón. Mindig átbeszélve ezt a folyamatot, mert a napirend az óvodai élet szoros velejárója, e szerint programozódik az agyában egy napja a gyereknek. Fontos, hogy ezt ne alkalmazzuk egyéb hiszti kezeléseként, ne hitegessük a gyereket! Legyünk őszinték, és ne csapjuk be hamis ígéretekkel őket!
Nagycsoportban már kezd stabillá válni az idő felismerése!
A stabil időérzék nagy csoportos kor körül kezd realizálódni, óvónői és szülői segítséggel. Az óvodában vizuális eszközökkel fejlesztik ezt a készséget. A számfogalmak ismerete szorosan összefügg az időérzékkel. Fontos, hogy itt már a napok múlását is érzékeljék, hisz az iskolába is heti öt napot fognak majd járni. Heti naptárral ismertetik az óvó nénik a napokat. Minden nap kezdetén, egyel arrébb rakják a mutatót vagy jelölőt, így haladnak hétfőtől péntekig. Segít ebben a naposság is, hisz minden nap más a napos, és kis táblák jelölik, hogy ki éppen a következő, így a gyerek tudja számolni, hány nap telik el addig, amíg ő újra sorra kerül. Bizonyos eseményeket is a napok múlásának számolásával hozzák közelebb az óvodai életben.
Mit tehet a szülő?
A szülői hozzáállás nagyot tud lendíteni ebben a fejlődésben, hisz otthon is lehet a napokkal, számokkal, évszakokkal, netán a hónapokkal foglalkozni. Ez utóbbi elsős anyag, csak érdekesség képen kell megemlíteni. Minél több oldalról éri vizuális inger a gyereket az idő feltérképezése terén, annál stabilabban fogja használni a mértékegységeit. Az viszont nem szerencsés, ha szólunk neki, hogy tíz percre elugrunk itthonról, és órák múlva jövünk. Ha a csemete már tud különbséget tenni ezen időzónák közt, inkább a valós időtartamot közöljük vele, és ne zavarjuk össze.
Ha tudjuk, segítsük őket az idő megértésének folyamatában, de ne kezdjük 3 éves korban. Itt is, mint oly sok területen a fokozatosság célravezető.