A testkép a gyermek egész fejlődését tükrözi. A mozgás fejlesztése pedig a test észlelését közvetlenül befolyásolja és javítja.
Hogyan fejleszthető a térészlelés? Hogyan segíthetjük a testséma kialakulását?
Térészlelés fejlesztése
Fontos a megfelelő tér érzékelése, észlelése, hogy megfelelően tudjunk tájékozódni, el tudjunk a térben igazodni.
Ezek fejlesztésében alapvető szerepe van a mozgásos tevékenységeknek és a megfelelő testséma kialakításának. E képesség kialakításnak részei az egyensúlyérzék fejlesztése, a téri helyzetek különböző megélése, a téri irányok bemozgása.
A különböző téri pozíciókat jelző szavak, (előtt-mögött, jobbra-balra, fent-lent, stb.) mozgás általi átélése segít a tudatosításban, az irányok megfelelő megtanulásában.
Testének megfelelő ismerete nélkül nehezen, hiányosan alakulnak ki azok a készségei, amelyek lehetővé teszik számára, hogy az írást, olvasást, számolást megfelelő módon elsajátítsák.
Adhatunk játékos instrukciókat a gyerekünknek, melyek nagyszerűen fejlesztenek: Mássz át az asztal alatt! Ugráld körbe a fát! Emeld fel a fejed fölé! Dobd ide a labdát! … S még hasonlókat.
A testséma kialakulása, megfelelő fejlettsége teszi lehetővé, hogy a gyerekek a testükön való tájékozódást, az irányok helyes megítélését, ismeretét átvigyék a külső környezetre is.
A testkép a gyerek egész fejlődését tükrözi. A mozgás fejlesztése pedig a test észlelését közvetlenül befolyásolja és javítja.
Ahhoz, hogy megfelelően működjön a tér észlelés, először is vonatkozási pontokra van szükségük a gyerekeknek. Ez pedig mi más lehetne, mint épp saját maguk, a saját testük.
A testséma a test részei, az egész testünk, illetve testünk és a környezetünk közötti térbeli relációk belső leképeződése. Ehhez több érzékleti tapasztalat szükséges:
- taktilis (tapintásos információk),
- vizuális (látás útján létrejövő információk),
- kinesztetikus (testhelyzetek, mozgások észlelése),
- egyensúly érzékelése,
S persze mindezek egysége.
Így alakul ki a testrészeink ismerete, a függőleges és vízszintes tengelyek beépülése.
5-7 éves korra tehető a testséma intenzív fejlődése, és körülbelül 9 éves korra fejeződik be.
Lényegében minden mozgásfajta hatékonyan fejleszti a testséma kialakulását a kisgyermekeknél.
Néhány ötlet a fejlesztéshez:
- Különböző testhelyzetekben megtalálni a megnevezett testrészt, megérinteni, megnevezni, mozgást végezni vele nyitott, majd csukott szemmel.
- Különféle testek azonosítása körvonalak, vagy árnyékképek alapján.
- Szétvágott testek összeillesztése (részekből összeállítani a figurát, képet)
- Képeken felismerni a testrészeket, megmondani a funkcióját;
- Különféle mozgásos feladatok váltott végtagokkal (pl. eldobni a labdát jobb kézzel, stb.);
- Átbújás különféle bútorok, játékeszközök alatt, fölött.
- Mozgások adott tárgyakhoz képest (álljon a fa mögé)