Kommunikáció fejlesztés azoknak akik szeretnének sikeresebbek lenni az életben.
Nagyon fontos, hogy a kommunikációnkat fejlesszünk folyamatosan. Az élethelyzetünkben több szituációban is meghatározó szerepet tölt be, hogy mire, hogyan reagálunk, hogyan kommunikálunk, azaz mennyire megnyerő és jó a kommunikációnk. Sok helyzetben nyerhetünk a megfelelő kommunikációval, de sok olyan helyzet is lehet, ahol ennek a hiánya miatt viszont veszítünk. Mivel a kommunikációnak a megfelelő alkalmazása nem mindenkinek meny könnye, sőt a legtöbb embernek nem megy magától adódóan jól ezzel külön foglalkozni kell/érdemes. Szerencsére a kommunikáció egy tanulható dolog. Sok szakember dolgozik azon, hogy a megfelelő kommunikációt tanítson, átadja tudását olyan embereknek akiknek szükségük van arra, hogy kommunikációjukat fejlesszék.
5 tipp, hogy a kommunikációd rövid idő alatt sokat fejlődjön
1 – Közös alapok teremtése
Keress közös pontot a beszélgetőtársaddal. A beszélgetésekben a közös pontok mindig megerősítik a feleket arról, hogy a másikat is érdekli a téma, ami egy biztonságot ad a beszélgetésnek. Sok ember fél attól, hogy amit mond az a másik számára talán érdektelen lehet, és senki nem akarna senkit sem untatni a mondanivalójával, ezért vannak akik inkább csendben is maradnak. Mivel ez nem jelenti automatikusan azt, hogy a másikat nem is érdekli, érdemes megkérdezni a beszélgető társunkat arról, hogy ő mit gondol az adott témáról.
2 – Ne érvekre, hanem történetekre igyekezzünk koncentrálni
Sokkal hitelesebb egy beszélgetés alatt az, hogyha konkrétumokkal tudsz érvelni és nem csak keresed az érveidet. Például: Kipróbáltam egy informatikai programot, ami nagyon jól működött ezért szerintem érdemes lenne a jövőben fontolóra venni, hogy ezzel dolgozzon a csapat. Igaz, hogy drága, de a hatékonysága miatt az ára megtérülne. Ebben a mondatban elmondtad a történeted, mivel te kipróbáltad a programot, alá is tudod támasztani, hogy jól működik és megéri.
Rossz módszer: Ezt a programot kéne kipróbálni, mert magas az ára, akkor csak jó lehet. Ugye érzed a kettő közötti különbséget?
3 – Tedd lehetővé a másik félnek, hogy biztonságosan változtathasson a nézőpontján
Nagyon sokszor esünk abba a hibába, hogy valaki a nézőpontját elmondja nekünk, utána tartjuk magunkat ahhoz, hogy ő ezt így gondolja. Te gondoltad már meg magad valamiről legalább egyszer? Többször is valószínűleg… Mivel az események történése után sok olyan helyzetben találjuk magunkat, hogy változik a nézőpontunk, fontos, hogy másokkal szemben is elnézőek legyünk helyzetekben. Engedd meg másoknak, hogy változtassanak a nézőpontjaikon, főleg ha tapasztalat után változik a nézőpontja.
4 – Ismerd el, hogy más lehet tapasztaltabb
Sokan nem szeretik beismerni, hogy mások tapasztalatuknál fogva jobban értenek meg dolgokat, jobban állnak hozzá dolgokhoz és sikeresebbek benne. Érdemes elismerni mások tapasztalatát, és okulni és tanulni belőle. Az idősebb és bölcsebb emberek sok tudást adhatnak át a fiataloknak. Ha mások a tapasztalataikról beszélnek akkor csendben hallgassuk végig és gondolkozzunk el rajta.
5 – Ne feledd a célod
Sokszor hidat akarunk építeni a véleményeink között. Nem muszáj mindig egy azon véleményen lenned a beszélgető társaddal, de tudni kell elfogadni és tiszteletben tartani a másik ember véleményét. Igaz, hogy ez lett az utolsó pont, de talán ez a legfontosabb az egészséges kommunikációban, hogy mindig tiszteld a másik véleményét. Ugyanakkor van olyan, hogy a másik véleménye miatt változik a tied is. Viszont soha ne feledd a célod, hogy hova tartasz és miért. Ne hagyd, hogy a célodat befolyásolja más véleménye.